tirsdag den 22. august 2017

Didaktiks udfodring

I forbindelse med en øvelse i fokusgruppeinterview på 2. skoleophold, blev jeg opmærksom på, at de fleste elever havde en opfattelse af, at det de havde lært på 1. skoleophold overhovedet ikke kunne bruges i praksis i deres praktikvirksomhed. Det var meget overraskende. Og det var faktisk også meget chokerende. Og hvordan kunne jeg på nogen som helst måde forvente, at de var motiveret for at lære på dette skoleophold, når de havde denne oplevelse med sig i bagagen. Og det er i øvrigt det samme eleverne giver udtryk for, når de i den årlige elevtilfredsundersøgelse (ETU'en) bliver bedt om at forholde sig til netop koblingen mellem skole og praktik. Vi har derfor i efteråret 2017 på afdelingsniveau sat fokus på samspillet mellem praktik og skole, og jeg vil rigtig gerne forsøge at finde nogle mulige digitale teknologiske løsninger på problemstillingen.

Jeg vil gerne undersøge, hvad det er, der gør, at eleverne ikke oplever denne sammenhæng, og dernæst komme med nogle bud på, hvordan man f.eks. får eleverne til i højere grad at inddrage det teoretiske i deres dagligdag på praktikstedet, samt reflekterer over deres praksis i forbindelse med øvelser, opgaver m.m. i skoleregi.

Jeg forestiller mig f.eks., at eleverne  imellem skoleforløbene har en blog, hvor de løbende skriver om deres udfordringer i hverdagen, hvilke kompetencer mangler til at løse konkrete problemstillinger samt hvornår de rent faktisk oplever, at de anvender teori, modeller, værktøj fra undervisningen.

Eleverne er i udgangspunktet gode til at dele deres oplevelser og frustrationer på eksempelvis Facebook, men det kunne være interessant, hvis de fik et værktøj til refleksioner og erfaringsudveksling i faglige øjemed, således at de indgik i digitale elevfaglige cirkler (både med holdkammerater og andre elever i virksomheden).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Brugen af blended learning forløb i Moodle fremadrettet

  Løsningen på problemstillingen er i høj grad, at teori og praksis kobles sammen, når undervisningen tilrettelægg...