Offentlig
administration – en 2-årig vekseluddannelse
Hovedforløbet ’Offentlig administration’ er en 2-årig
vekseluddannelse, hvor eleverne starter i praktikvirksomheden, og efter 2-7
måneder kommer de på deres første skoleperiode med en varighed på 4 uger. Det
betyder, at nogen elever har været flere forskellige steder i
praktikvirksomheden inden 1. skoleperiode, mens andre nærmest lige er startet
og endnu ikke er igennem prøveperioden. Tidspunktet for den 1. skoleperiode er
afgørende for, hvornår de resterende skoleperioder falder i løbet af
uddannelsen, og det vil sige, at eleverne igennem hele alle uddannelsens fag
har vidt forskellige niveau af praktisk erfaring. Derudover kommer eleverne fra
de tre forvaltningsniveauer kommune, region og stat samt domstolene, og det
betyder, at nogen elever har meget borgerkontakt mens andre stort set intet
har, og at eleverne overordnet set har meget forskellige opgaver i deres
daglige virke som kontorelever.
Udfordringer? Der er
et par enkelte…og lidt til
På 2. skoleperiode har eleverne faget ’Kvalitet og service’,
hvor de bl.a. skal arbejde med virksomhedens strategi, indsatsområder,
kvalitetsmål m.m. Eleverne bliver forud for skoleopholdet bedt om at medbringe
materiale fra egen virksomhed vedr. de mission, vision, mål m.m., men mange
elever er ikke sikker på, hvad det helt præcist er, de skal have med og
hvorfor, har ikke mulighed for at tilgå materialet fra egen computer og andre
lignende udfordringer. Dette bevirker, at det bliver vanskeligt at få elevens
egen virksomhed og praksis med ind i arbejdet i
klasserummet, og dermed vanskeligt at skabe sammenhæng mellem teori og
praksis.
Varigheden af skoleperioderne og det faktum at mange
praktiksteder vælger at lade eleverne skifte afdeling i forbindelse med
skoleperioderne betyder, at eleverne til tider har vanskeligt ved at koble
teorien fra skoleperioderne med praksis ude i virksomheden. Eleverne giver ofte
udtryk for, at der ikke er sammenhæng mellem deres opgaver i praksis og
fag/teori på skoleperioderne. Endvidere er langt de fleste elever voksenelever,
hvilket betyder, at skal skabes en balance mellem tryghed og udfordring: ”…den
voksne uddannelsesdeltager kommer umiddelbart til at forvente den barnlige
tryghed selv om han eller hun på andre områder er vant til at opleve den voksne
tryghed ved selv at styre sin situation” (Illeris, Voksenuddannelse og
voksenlæring). Endvidere bør der være en ”…forståelse for at voksnes læring
grundlæggende er karakteriseret ved at være selektiv og selvstyret, dvs. at
voksne lærer bedst hvad der er subjektivt meningsfuldt for dem, enten fordi det
er noget de har lyst til at lære, eller fordi det er noget som de oplever det
er vigtigt eller nødvendigt for dem at lære” (Illeris, Voksenuddannelse og
voksenlæring).
Alle disse faktorer betyder samlet set, at vi som
undervisere står overfor en vanskelig udfordring i forhold til at binde praksis
og teori sammen på en måde, således at koblingen mellem de to verdener bliver
tydelig og meningsfuld for eleven, og hvor undervisningen i det fysiske
klasserum foregår på de højere niveauer af Blooms taksonomi (Lund, Flipped
Learning).
Blended learning og
flipped classroom i Moodle
Jeg mener helt bestemt, at vi i langt højere grad kan styrke
koblingen mellem teori og praksis, hvor den oplagte løsning vil være et blended
learning forløb med brug af Moodle (Niels Brocks LMS-platform siden august
2016). Blended learning skal her forstås som et e-læring, der integrere
netbaseret undervisning med tilstedeværelsesudervisning (University College
Sjælland, Kan vi lære af de andre?), og hvor vi ligeledes tænker elementer fra
flipped classroom ind i læringsdesignet, således at flere af eleverne i højere
grad anvender, analyserer, vurdere og skaber i klasserummet sammen med de
øvrige studerende. Det betyder, at vi i
udarbejdelsen af dette blended learning forløb skal have fokus på e-læring som
læringsmiljø, e-læring som læringsdesign, learning management systemet Moodle,
elevforudsætning, lærerforudsætninger m.m.
Men hvorfor er et sådan forløb svaret på udfordringen med at
skabe praksisnær kompetenceudvikling og dermed skab en tættere sammenhæng
mellem læring på skolen og deltagernes daglige praksis?
Det er det fordi, at det skaber nogle mulighed for at den
erfaringsbaserede læring: ”Nye erkendelser, færdigheder eller holdninger opnås
gennem konfrontation mellem fire former for erfaringsbaseret læring. For at
være efffektive har de lærende brug for fire forskellige evner – evne til
konkret oplevelser, til reflekterende observation, til abstrakt
begrebsligggørelse og til aktiv eksperimenteren” (Kolb i Illeris, Tekster om
læring). Ved at lade undervisningsforløbet være en blanding af viden og
forståelse tilegnet ude i praktikvirksomheden, samt analyse, vurdering og skabelse
i klasserummet, vil jeg forsøge at styrke den erfaringsbaserede læreproces,
således at eleverne sammen kan reflekterer over
konkrete oplevelser i praktikvirksomheden, begrebsliggøre dem samt
anvende dem aktivt i opgaveløsning.
Vi skal væk fra forestillingen om, at skole og praktik er to
adskilte størrelser. Vi skal væk fra idéen om, at det enkelte individ står
alene med sine egene erfaringer, refleksioner og mål, så vi i højere grad får
fokus på social læring og praksisfællesskaber. Læring ikke er en separat
aktivitet – altså ikke noget vi gør, når vi ikke gør noget andet (Wenger i
Illeris, Tekster om læring) – der skal være en klar forbindelse mellem
elevernes praksis og deres teoretiske refleksion over og vurdering af denne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar